
Ważne informacje
-
Jakie są rodzaje biletów ? Co to znaczy że bilet jest OPEN?
Bilet jest dokumentem imiennym upoważniającym do przejazdu TYLKO oznaczonej w nim osoby na wskazanej trasie, w określonym terminie oraz za określoną cenę za przejazd i nie może być odstąpiony innej osobie.
Bilet internetowy - dokument nabyty i wydrukowany przez Klienta za pośrednictwem strony internetowej, upoważniający do przejazdu oznaczonej w nim osoby na wskazanej trasie, w określonym terminie oraz za określoną cenę za przejazd.
Rodzaje biletów:
- bilet jednostronny - jest to bilet z określoną datą wyjazdu upoważniający do przejazdu w jedną stronę od miejsca rozpoczęcia podróży do miejsca jej zakończenia.
- bilet dwustronny zamknięty (datowany) - jest to bilet upoważniający do przejazdu w obydwie strony z określonymi datami wyjazdu w obu kierunkach.
- bilet dwustronny typu "open" - jest to bilet upoważniający do przejazdu w obydwie strony z tą jednak różnicą, że datę wyjazdu powrotnego określa posiadacz biletu w dowolnie przez siebie wybranym terminie. Bilet "open" może być ważny przez okres 3, 6, 9, 12 miesięcy licząc od daty rozpoczęcia pierwszej podróży, wpisanej do biletu. Termin podróży powrotnej powinien być zgłoszony we wskazanym przez przewoĽnika, agenta miejscu. Rezerwacja na dany termin dokonywana będzie w miarę dostępnych miejsc w autobusie. Datowanie biletu open wiąże się zwykle z dodatkowymi opłatami wyszczególnionymi w warunkach przewozu danej linii autokarowej.
-
Od jakiego wieku dzieci mogą podróżować samodzielnie autokarem?
Podróż osoby niepełnoletniej - o ile przepisy kraju docelowego i krajów tranzytowych podróży nie stanowią inaczej, najczęściej dzieci do 12 roku życia muszą podróżować pod opieką osoby dorosłej. W przypadku, gdy dorosły nie jest rodzicem bądĽ prawnym opiekunem, konieczne jest posiadanie przez niepełnoletniego "Upoważnienia do przewozu osoby niepełnoletniej" wystawionego i wydanego wraz z biletem przez sprzedawcę. W wieku od 12 do 16 lat dzieci mogą podróżować samodzielnie po okazaniu notarialnej zgody rodziców lub opiekuna prawnego na samodzielne odbycie podróży lub po okazaniu "Upoważnienia do przewozu osoby niepełnoletniej". Formularz upoważnienia można nabyć u przewoĽnika, agenta lub bezpośrednio przed wyjazdem u kierowcy. W szczególnych przypadkach przewoĽnik może zastosować odstępstwa od zasad opisanych powyżej. O szczegóły prosimy pytać naszych konsultantów.
-
Ile bagażu mogę zabrać ze sobą do autokaru?
Najczęściej pasażer ma prawo zabrać ze sobą nieodpłatnie (w cenie biletu) 2 sztuki bagażu:
- jedną sztukę bagażu podstawowego o wadze do 25 kg i o określonych przez przewoĽnika wymiarach (wysokość + szerokość + długość), przewożonego w luku bagażowym,
- jedną sztukę bagażu podręcznego o wadze do 5 kg, o ile warunki w aktualnym rozkładzie jazdy w miejscach dotyczących poszczególnych linii nie stanowią inaczej. Bagaż podręczny powinien być w wymiarach pozwalających na swobodne umieszczenie bagażu pod siedzeniem lub na półce znajdującej się nad siedzeniem pasażera, jego rozmiary nie powinny utrudniać swobody podróży pozostałym pasażerom.
Nadbagaż zabierany jest pod warunkiem posiadania wolnego miejsca w luku bagażowym i o jego zabraniu decyduje załoga autokaru; bagaż przekraczający określone przez danego przewoĽnika wymiary będzie traktowany jako bagaż dodatkowy i będzie mógł być przewieziony za dodatkową opłatą której wysokość określa przewoĽnik. PrzewoĽnik ma prawo odmówić zabrania bagażu o nadmiernym ciężarze lub nietypowych wymiarach.
Pasażer ma prawo zabrać za dopłatą drugą sztukę bagażu podstawowego, przy czym łączny ciężar dwóch sztuk bagażu nie może najczęściej przekroczyć 32 -35 kg, o ile warunki podane w rozkładzie jazdy dla poszczególnych linii nie stanowią inaczej. O zabraniu drugiej lub kolejnych sztuk bagażu decyduje każdorazowo załoga autobusu. Nie ma możliwości wcześniejszej rezerwacji nadbagażu.
-
Czy możliwa jest zmiana daty wyjazdu lub powrotu na bilecie?
Zmiany na bilecie - zmiany terminu podróży oraz datowanie powrotnych biletów OPEN będą uwzględniane przez PRZEWOŹNIKA w miarę możliwości rezerwacyjnych (posiadania wolnych miejsc w autokarach w terminach wybranych przez Pasażera).
Zmiana daty wyjazdu lub powrotu - zmianę taką można zgłosić w biurze w którym był kupiony bilet lub bezpośrednio u przewoĽnika z odpowiednim ( ustalonym przez przewoĽnika) wyprzedzeniem po sprawdzeniu dostępności miejsc na nowy termin. Zmiana na bilecie wiąże się zwykle z dodatkowymi opłatami wyszczególnionymi w warunkach przewozu danej linii autokarowej.
-
Chciałbym zwrócić bilet, czy jest to możliwe?
Każdy przewoĽnik ustala odrębne warunki zwrotu biletu. Zwrot następuje z częściowym potrąceniem, którego wielkość uzależniona jest najczęściej od tego na ile dni przed wyjazdem zwrot zostaje zgłoszony do przewoĽnika. Uwaga! zwrotom zwykle nie podlegają bilety kupowane w specjalnych taryfach promocyjnych. Doradzamy pasażerom przed zakupem biletu o zapoznanie się z warunkami przewozu danego przewoĽnika oraz taryfą w której rezerwowany jest bilet!
-
Wykupiłem bilet dwustronny jednak zmieniły się moje plany i chciałbym zwrócić bilet powrotny, czy jest taka możliwość?
Rezygnacje z powrotu dokonuje kasa, w której bilet został zakupiony. Należy pamiętać że bilet dwustronny jest tańszy niż dwa bilety jednostronne w związku z tym pasażer oddając niewykorzystany bilet powrotny nie otrzymuje 50% jego wartości. Zwrotowi najczęściej podlega różnica cen biletu dwukierunkowego i jednokierunkowego pomniejszona o określone przez danego przewoĽnika potrącenia. Każdy przewoĽnik posiada odrębny system wyliczania zwrotów.
Uwaga!
Nie zawsze istnieje możliwość zwrotu biletu powrotnego! -
Czy w cenie biletu jest ubezpieczenie?
W cenie biletu podróżny ubezpieczony jest od następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w czasie trwania podróży; ubezpieczenie nie obejmuje zdarzeń mających miejsce poza autobusem. Dodatkowo pasażer może dokupić w naszym biurze indywidualne ubezpieczenie turystyczne.
-
Jak rozpoznać właściwy autokar?
Jazdę na trasie może wykonać zastępczo autobus inny niż przewoĽnika bądĽ firm partnerskich podanych w rozkładzie jazdy, przy czym każdorazowym wyróżnikiem autobusu wykonującego jazdę na trasie jest tablica za przednią szybą z wypisanym numerem lub nazwą linii, nazwą miejscowości docelowej i nazwami firm realizujących dane połączenia.
-
Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie pasażer?
Pasażer ma obowiązek posiadać ważny bilet na przejazd (chyba że było wcześniej ustalone inaczej), dokumenty potwierdzające prawidłowość zastosowanych zniżek (w przypadku braku takich dokumentów kierowca ma prawo zażądać dopłaty różnicy do biletu normalnego). Ważny dokument tożsamości (dowód osobisty UE, paszport). Pasażer ponosi całkowitą odpowiedzialność za posiadanie ważnych dokumentów.
-
Czy jest możliwość rezerwacji konkretnego miejsca w autokarze?
Rezerwacji miejsc w autokarze dokonuje się bez przydziału określonego numeru miejsca. Miejsce w autokarze przydziela kierowca bądĽ pilot przy odprawie biletowej. W szczególnych okolicznościach (np. złamana noga, choroba) prosimy o bezpośredni kontakt z naszym konsultantem).
-
Komu przysługują bilety ulgowe?
Każdy przewoĽnik posiada odrębny system przyznawania zniżek. Najczęściej zniżki otrzymują uczniowie, studenci przed ukończeniem 26 lat, dzieci w przedziale wiekowym 0 - 4 i 4 - 12, posiadacze karty ISIC oraz euro 26, seniorzy powyżej 60 lat, posiadacze Karty Stałego Klienta danego przewoĽnika.
-
Czy z mojego biletu może skorzystać moja siostra lub koleżanka?
Bilet jest dokumentem imiennym upoważniającym do przejazdu TYLKO oznaczonej w nim osoby na wskazanej trasie, w określonym terminie oraz za określoną cenę za przejazd i nie może być odstąpiony innej osobie. Jeżeli osoba widniejąca na bilecie nie może z niego skorzystać doradzamy jak najszybciej zwrócić bilet.
-
Czy mogę zabrać ze sobą małego pieska?
Regulamin większości przewoĽników nie zezwala na przejazd zwierząt w autokarze.
-
Czy zostanę poinformowany o ewentualnym opóĽnieniu autokaru którym mam odbyć podróż?
PrzewoĽnicy zwykle nie informują pasażerów o spóĽnieniach. Coraz więcej przewoĽników udostępnia pasażerom telefony awaryjne pod którymi można takie informacje uzyskać. Numery awaryjne umieszczone są zwykle na okładkach biletów, rozkładach lub innych broszurach danego przewoĽnika.
-
Na ile przed wyjazdem muszę stawić się do odprawy biletowej? Czy ewentualnie jeżeli spóĽnię się 5 minut, załoga autokaru poczeka na mnie?
Doradzamy pasażerom stawić się na 20 - 30 min. przed odjazdem autokaru. Pozwoli to sprawnie przeprowadzić załodze odprawę biletowo -bagażową i oczywiście wyjechać o czasie. W żadnym przypadku nie ma możliwości aby załoga czekała na spóĽnionego pasażera!