
Co warto wiedzieć zanim wybierzesz się w podróż samolotem
- Sprawdzić wymagane przez kraje docelowe dokumenty osobiste (paszport, wiza, itp.). W razie braku odpowiednich dokumentów podczas odprawy biletowej, linie lotnicze zastrzegają sobie prawo do odmówienia przewozu i zrzekają się z jakiejkolwiek odpowiedzialności za powstałe z tego powodu szkody.
- Poznać szczegóły dotyczące tego przelotu tzn. numer lotu, godzinę odlotu i lotnisko/ terminal.
- Dowiedzieć się, jaka jest dozwolona ilość bagażu i jakich przedmiotów nie wolno przewozić. Warunki przewozu bagażu określane są przez linie lotnicze w Ogólnych Warunkach Przewozu. Zakup biletu oznacza zaakceptowanie warunków ustalonych przez linię. Zapoznanie się z warunkami przewozu linii lotniczych jest obowiązkiem pasażera. Wszelkie kwestie związane z reklamacjami dotyczącymi bagażu, rozpatrywane są w oparciu m. in. o przepisy zawarte w Ogólnych Warunkach Przewozu linii lotniczej oraz dyrektywy Unii Europejskiej. Sumowanie niewykorzystanych limitów bagażowych jest niedozwolone.
- Zapoznaj się z pełną listą przedmiotów, których przewożenie w bagażu rejestrowanym jest ZABRONIONE (Bagaż rejestrowany / zasadniczy to główny bagaż, który jest nadawany w stanowiskach odprawy biletowo-bagażowej)
Lista dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl.
Na pokład samolotu w bagażu podręcznym lub ubraniu nie możesz wnieść:
- Płynów, kremów, żeli, perfum, dezodorantów w aerozolu w pojemnikach o pojemności powyżej 100 ml. Jeśli jakikolwiek z wymienionych przedmiotów jest niezbędny podczas twojej podróży, zapakuj je do plastikowej przeĽroczystej zamykanej torebki, którą wyjmij z bagażu podczas kontroli bezpieczeństwa.
- Ostrych i metalowych przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, np.: nożyczki, pilniki, korkociągi, łańcuchy, sztućce, szklane i metalowe puchary, torby z narzędziami, zapalniczki itp.
- Posiadasz zaświadczenie lekarskie o chorobie Twojej lub osoby, którą się opiekujesz (dotyczy to także protez, implantów itp.);
- Jeśli podróżujesz z dzieckiem lub twoja dieta (przepisana i poświadczona przez lekarza) wymaga przyjmowania dużej ilości płynów lub specjalnych pokarmów, nie umieszczaj ich w plastikowej zamykanej torbie, przygotuj się na spróbowanie napoju/pokarmu w obecności pracownika Straży Granicznej;
- Przybyć z odpowiednim wyprzedzeniem i znać godziny odprawy swojego lotu. W przypadku niepojawienia się pasażera na czas linie lotnicze zastrzegają sobie prawo do nieprzyjęcia osoby na pokład samolotu oraz anulowania rezerwacji bez prawa do zwrotu pieniędzy.
- Dostosować wymiary swojego bagażu do dozwolonego limitu. Najlepiej przewozić minimalną ilość bagażu podręcznego. Ze względów bezpieczeństwa i dla wygody wszystkich pasażerów bagaż podręczny musi mieścić się pod siedzeniem lub w lukach bagażowych nad siedzeniami.
- Uważnie słuchaj komunikatów podawanych przez obsługę lotniska.
- WAŻNE: Twoje zakupy dokonane w sklepie po kontroli bezpieczeństwa, będą opakowane w specjalną przeĽroczystą torbę przez pracownika sklepu.
Odprawa biletowo - bagażowa:
Po przybyciu na lotnisko udaj się do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej CHECK-IN Twojej linii lotniczej. Tutaj po okazaniu ważnego biletu i dowodu tożsamości (oraz ewentualnie innych wymaganych dokumentów: wiza, świadectwo szczepień, itp.) otrzymasz kartę pokładową upoważniającą do wstępu na pokład samolotu.
Podczas kontroli bezpieczeństwa:
- z bagażu podręcznego wyjmij sprzęt elektroniczny i plastikowe torebki zawierające dopuszczalną ilość płynów i umieść je w osobnym pojemniku;
- Zdejmij okrycie wierzchnie (np. Marynarkę), pasek, oraz wszystkie przedmioty osobiste (portfel, telefon, klucze) i umieść je w osobnym pojemniku;
- Po rejestracji przechodzisz do stanowiska odprawy granicznej (konieczny jest tu paszport lub dowód osobisty).
- W zależności od ilości czasu, jaki pozostał do wylotu, można zrobić zakupy w sklepach wolnocłowych lub zaczekać na samolot w kawiarni czy restauracji.
- NajpóĽniej na 40 minut przed wylotem należy udać się w kierunku bramki (gate), której numer dostałeś wraz z kartą pokładową podczas rejestracji. Boarding to ostatni etap odprawy. Wejście na pokład samolotu następuje bezpośrednio z bramki lub zgodnie ze wskazówkami osoby prowadzącej odprawę.
- Do samolotu udasz się przez tunel albo autobusem – w zależności od lotniska oraz przewoĽnika
- Miej przy sobie kartę pokładową na potrzeby kontroli przez załogę przy drzwiach samolotu.
- Jak najszybciej zajmij miejsce i schowaj bagaż w schowku nad siedzeniami lub fotelem z przodu.
- Obsługa zapozna Cię z rozmieszczeniem i sposobem użycia pasów bezpieczeństwa, wyjść awaryjnych i urządzeń przeznaczonych do wspólnego użytkowania, kamizelek ratunkowych i masek tlenowych, jeżeli urządzenia te są przewidziane przepisami do użytku pasażerów, innych urządzeń awaryjnych, przeznaczonych do użycia indywidualnego.
- Po osiągnięciu przez samolot wysokości rejsowej pasażerowie mogą korzystać z własnych urządzeń elektronicznych takich jak: Laptop, Przenośny odtwarzacz CD , Odtwarzacz MP3, Przenośny odtwarzacz DVD, Dyktafon.
- Na pokład możesz zabrać własne produkty spożywcze, jednak ze względów bezpieczeństwa nie można wnosić na pokład napojów gorących. Przy korzystaniu z usług przewoĽników tradycyjnych pasażer otrzyma posiłek zgodny z deklaracją przewoĽnika, dostosowany do pory dnia i długości lotu.
- Po opuszczeniu samolotu udaj się do terminalu przylotów gdzie należy odebrać swój bagaż. Znajdziesz to miejsce bez problemu, gdyż jest ono dobrze oznaczone znakiem graficznym przedstawiającym walizkę. Znajduję tam się ruchoma taśma z bagażami pochodzącymi z samolotu którym przybyliśmy - nad nią jest zwykle napisane, z jakiego rejsu pochodzi bagaż.
- Po odebraniu bagażu przejdĽ do stanowiska odprawy paszportowej (pass control). Zwykle na większych lotniskach do odprawy prowadzą osobne kolejki dla obywateli Unii Europejskiej i dla podróżnych spoza Unii. Podczas odprawy musisz okazać paszport lub dowód osobisty.
Kobiety w ciąży
Pomimo, że podróżowanie samolotem nie stanowi dodatkowego zagrożenia, kobiety w ciąży powinny skorzystać z konsultacji lekarskiej przed podróżą. Generalnie nie zalecamy latania w ostatnim miesiącu ciąży oraz do 7 dni po urodzeniu dziecka.
Niemowlę
Podróżowanie samolotami jest niewskazane dla dzieci w pierwszym tygodniu życia oraz dzieci przedwcześnie urodzonych, ponieważ zmiana ciśnienia powietrza w kabinie samolotu może wpływać na dzieci niekorzystnie. Niemowlę jest bardziej wyczulone również na dehydratację. Prosimy zadbać, aby dziecko przyjmowało odpowiednią ilość płynów przed i podczas lotów.
Wcześniej istniejące choroby
Większość pasażerów nie odczuwa dyskomfortu podczas lotu. Są jednak sytuacje, w których zaleca się wcześniejszą wizytę u lekarza np. przyjmowania leków osłabiających system immunologiczny. Z porady lekarskiej powinny skorzystać także osoby cierpiące na przewlekłe choroby, takie jak:
- zaburzenia układu krążenia,
- przewlekłe choroby układu oddechowego,
- stan pooperacyjny (szczególnie zabieg chirurgiczny oczu, jamy brzusznej lub płuc),
- ciężka niedokrwistość,
- niestabilna cukrzyca,
- chroniczne zapalenie zatok, infekcje ucha środkowego lub zapalenie ucha,
- rak.
Konsultacja lekarska jest zalecana również wtedy, gdy wątpliwa jest zdolność pasażera do podróżowania. Podróż samolotem dla osób ze stymulatorem serca jest bezpieczna, jednakże stymulatory serca z elektrodą unipolarną są podatne na elektroniczne interferencje podczas lotów. Dlatego też powinni się Państwo upewnić na lotnisku, jaki wpływ na nie mogą mieć lotniskowe naziemne systemy bezpieczeństwa.
Ciśnienie w kabinie
Na kabinę samolotu oddziaływuje ciśnienie, które jest niższe od ciśnienia na powierzchni ziemi. Ciśnienie w kabinie samolotu jest równe ciśnieniu powietrza na wysokości 1500 -2000 metrów powyżej poziomu morza. Takie ciśnienie bardzo dobrze znoszą zdrowi pasażerowie. Pasażerowie z zaburzeniami układu krążenia oraz układu oddechowego powinni skonsultować się ze swoim lekarzem przed odbyciem podróży, aby dowiedzieć się, czy obniżony poziom tlenu nie zaszkodzi ich zdrowiu.
Bóle uszu
Podczas podróży samolotem ciśnienie powietrza się zmienia, najczęściej podczas lądowania, powodując bóle uszu. W razie zapalenia uszu, nosa lub zatok powinno się unikać latania samolotem, ponieważ mogą wystąpić dolegliwości z powodu nie wyrównania się ciśnienia. Jeżeli takie problemy pojawią się podczas lotu, radzimy skorzystać z kropli do nosa. W razie bólu uszu prosimy spróbować następujących metod:
- ziewać lub przełykać,
- żuć gumę,
- zatkać nos i spróbować łagodnie wydmuchać powietrze przez nos.
Wilgotność i dehydratacja
Względna wilgotność w samolocie wynosi około 20%, jest stosunkowo niska i może powodować uczucie suchości w ustach, nosie, oczach. Aby złagodzić dyskomfort, radzimy korzystać z okularów zamiast szkieł kontaktowych, pić dużo napojów przed i podczas trwania lotu (proszę unikać picia napojów alkoholowych oraz zawierających kofeinę) oraz używać kremów nawilżających skórę.
Zakrzepica żył głębokich spowodowana małą aktywnością fizyczną (DVT)
Podczas długich lotów gdy pasażer długo podróżuje w pozycji siedzącej - mogą wystąpić zakrzepy w dolnej części kończyn. Zazwyczaj nie ma żadnych symptomów, ale czasami pasażer może zauważyć opuchnięcie oraz zdrętwienie kończyn. W bardzo rzadkich sytuacjach gdy zakrzep jest bardzo rozległy, małe części zakrzepu mogą się dostać do serca lub płuc, powodując zatory płucne (powodując bóle klatki piersiowej, niewydolność płuc, a nawet nagłą śmierć). Objawy te mogą się pojawić nawet kilka dni po przelocie. Prawdopodobieństwo wystąpienia zakrzepicy żył głębokich jest bardzo małe; jednakże z konsultacji lekarskiej przed podróżą powinny skorzystać:
- osoby, u których wystąpiły już zakrzepy żylne lub zatory płucne,
- pasażerowie powyżej 40 roku życia,
- osoby stosujące terapię hormonalną,
- kobiety w ciąży,
- osoby po operacji lub po urazach,
- osoby chorujące na raka,
- osoby chorujące na wrodzone zaburzenia krzepnięcia krwi,
- nałogowi palacze,
- osoby z nadwagą,
- osoby chorujące na żylaki żył.
- pijąc dużo wody,
- unikając picia alkoholu lub kofeiny,
- zginając nogi i rozciągając ręce co 30 minut,
- unikając krzyżowania nóg podczas siedzenia,
- nosząc luĽne, wygodne ubrania podczas podróży,
- unikając przyjmowania środków nasennych,
- unikając noszenia uciskowych rajstop.
Choroba lokomocyjna
Choroba lokomocyjna występuje podczas utraty z pola widzenia horyzontu ziemi. Podczas podróży samolotem choroba lokomocyjna występuje bardzo rzadko. Jeżeli Pan(i) jest podatny(a) na tę chorobę, prosimy wybrać miejsce siedzące przy oknie, najlepiej nad skrzydłem. Proszę jeść mało przed i podczas podróży, szeroko otworzyć nawiew powietrza oraz niczego nie czytać.
Palenie papierosów
Podczas lotów samolotami obowiązuje bezwzględny zakaz palenia papierosów. Radzimy osobom palącym żuć gumę, korzystać z plastrów nikotynowych lub z łagodnych środków uspakajających, aby zmniejszyć niedogodności.
Powietrze na pokładzie
Powietrze w kabinie samolotu jest wymieniane z powietrzem zewnętrznym. Powietrze cyrkulowane wewnątrz kabiny jest filtrowane. To pozwala na pełną wymianę powietrza w kabinie samolotu 20-30 razy w ciągu jednej godziny. Ten system wentylacji jest dużo wydajniejszy niż w jakimkolwiek budynku, a zainstalowane filtry powietrza wyłapują wszelkie bakterie oraz większość wirusów. Jednakże aby uniknąć przenoszenia się chorób z jednego kraju do drugiego, osoby z chorobami zakaĽnymi nie powinny latać samolotami.
Jet lag
Jet lag powoduje zakłócenia w rytmie dnia i pojawia się, gdy podróżuje się przez kilka stref czasowych. Zmęczenie, zmniejszona wydolność fizyczna oraz umysłowa, bezsenność, dezorientacja, bóle głowy, niestrawność są symptomami jet lagu. Pasażerowie zażywający leki w ściśle określonych godzinach powinni zwrócić się o poradę do swojego lekarza jeszcze przed rozpoczęciem podróży.
- odpoczynkiem przed i podczas podróży,
- noszeniem wygodnych ubrań,
- jedzeniem lekkich posiłków oraz piciem dużej ilości wody oraz soków owocowych przed oraz podczas lotu,
- unikaniem lub minimalizowaniem spożywania kofeiny oraz alkoholu przed oraz podczas trwania lotu,
- gimnastykowaniem się podczas i po locie,
- zachowaniem stałej pory zasypiania.
-
Czy bilety są tak tanie kosztem jakości i bezpieczeństwa?
Tanie bilety lotnicze nie oznaczają ani niższej jakości oferowanych usług ani zaniżonych norm bezpieczeństwa. Wszystkie linie lotnicze obowiązują te same standardy bezpieczeństwa. Przestrzeganie wymaganych norm jest warunkiem koniecznym, ażeby obsługiwać ruch pasażerski.
Określenie "niskobudżetowe" odnosi się przede wszystkim do niskich kosztów utrzymania administracji firmy. Tanie linie lotnicze ograniczają również dodatkowe koszty do minimum, np. zastępując bilety wydrukiem z numerem rezerwacji czy też rezygnując z serwisu cateringowego na pokładzie samolotu.
-
Jak wygląda odprawa?
Po dokonaniu płatności za bilet, każdy z pasażerów otrzymuje indywidualny numer rezerwacji. Podczas odprawy na podstawie tego numeru (najlepiej posłużyć się wydrukiem rezerwacji otrzymanej e-mailem) oraz ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem pasażer otrzymuje kartę pokładową.
Odprawa rozpoczyna się z reguły 2 godziny przed i kończy na 40 - 60 minut przed zaplanowaną godziną odlotu.
W przypadku niepojawienia się pasażera na czas linie lotnicze zastrzegają sobie prawo do nieprzyjęcia osoby na pokład samolotu oraz anulowania rezerwacji bez prawa do zwrotu pieniędzy. Warunki te przestrzegane są wyjątkowo rygorystycznie i nawet minuta spóĽnienia jest traktowana jak rezygnacja z przelotu.
-
Czy dostanę pisemne potwierdzenie mojej rezerwacji?
Każda rezerwacja posiada kod (kombinacja liter bądĽ cyfr), który jest potwierdzeniem dokonania transakcji i jednocześnie pokwitowaniem zapłaty. Bezpośrednio po dokonaniu płatności online potwierdzenie rezerwacji zostaje niezwłocznie przesłane na podane konto e-mailowe. Z tego powodu niezmiernie ważne jest wpisanie poprawnego adresu.
-
Kupiłem bilet online, jednak nie otrzymałem ani numeru rezerwacji ani informacji o wystąpieniu błędu podczas rezerwacji. Czy wobec tego mój lot został zarezerwowany?
Jeśli na ekranie nie pojawił się numer rezerwacji z kombinacją liter bądĽ cyfr ani informacja o wystąpieniu błędu przy rezerwacji i nie otrzymałeś mailem potwierdzenia rezerwacji, oznacza to że najprawdopodobniej rezerwacja nie została dokonana. W celu potwierdzenia ewentualnej rezerwacji prosimy o kontakt z centrum rezerwacji odpowiedniego przewoĽnika lub konsultantem naszego biura.
Nie należy powtarzać rezerwacji, mogłoby bowiem dojść do ponownego obciążenia karty kredytowej. Jeżeli masz obawy że Twoja rezerwacja została zdublowana w takim przypadku również należy skontaktować się z centrum rezerwacji odpowiednich linii lotniczych lub konsultantem naszego biura.
-
Zapomniałem mój numer rezerwacji, gdzie mogę znależć informacje na temat mojego lotu?
W takiej sytuacji wystarczy skontaktować się z centrum rezerwacji danej linii lotniczej lub konsultantem naszego biura, podać nazwisko, numer telefonu lub numer karty kredytowej, którą dokonano płatności. W ten sposób będziesz mógł uzyskać jej numer. Jest to możliwe również w trakcie odprawy przed odlotem, na który dokonano rezerwacji.
-
Zapomniałem wziąć na lotnisko swój numer rezerwacji, czy na pewno wylecę?
Nawet jeśli zapomniałeś zabrać ze sobą numer rezerwacji, to przy odprawie na lotnisku i tak nie powinieneś mieć kłopotów. Do odprawy wystarczy ważny dokument tożsamości Klienta (dowód osobisty lub paszport). PrzewoĽnik przy odprawie sprawdzi, czy Twoje nazwisko jest na liście pasażerów.
-
W jaki sposób otrzymam potwierdzenie rezerwacji oraz płatności?
Obciążenie konta następuje bezpośrednio po zakończeniu rezerwacji online. Po dokonaniu rezerwacji w internecie, jej potwierdzenie zostanie przesłane na podane konto e-mailowe. Z tego powodu niezmiernie ważne jest wpisanie poprawnego adresu.
-
Czy płatność online jest bezpieczna?
Tak, zastosowanie najnowszej technologii SSL (szyfrowana transmisja danych) zapewnia bezpieczny przekaz danych z karty kredytowej podczas rezerwacji lotu za pośrednictwem strony internetowej. SSL jest obecnie najpopularniejszą i najbezpieczniejszą metodą stosowaną do bezpiecznego przekazu informacji z karty kredytowej i poufnych danych przez internet.
-
Jakie rodzaje kart są akceptowane?
Najczęściej akceptowanymi kartami kredytowymi są: AMEX (American Express), MASTERCARD oraz VISA. Karta powinna mieć aktywną opcję płatności online oraz płatności telefonicznej. Informacji na temat płatności kartą kredytową należy zasięgnąć w wybranym przez siebie banku.
-
Spotkałam się z terminem "stała opłata pasażera" i chciałabym wiedzieć co oznacza?
Stała opłata pasażera jest pojęciem obejmującym opłaty lotniskowe, podatki jak również pozostałe opłaty.
-
Co to jest karta pokładowa?
Karta pokładowa upoważnia do wstępu na pokład samolotu, wydawana jest podczas odprawy biletowej na lotnisku po okazaniu odpowiedniego dokumentu tożsamości ze zdjęciem oraz kodu rezerwacji.
-
Jakie dokumenty potrzebne są do odbycia podróży?
Przed odbyciem podróży upewnij się, że posiadasz wszelkie dokumenty niezbędne do przekroczenia granicy kraju, do którego podróżujesz. W szczególności są to:
- wizy (jeżeli nie obowiązuje umowa o ruchu bezwizowym) - sprawdĽ gdzie potrzebujesz wizy,
- ważny paszport,
- ważny "nowy" dowód osobisty (uprawnia jedynie do przekraczania granic krajów Unii Europejskiej oraz jest dokumentem potwierdzającym tożsamość przy odprawie krajowej).
Wymaganego ważnego dokumentu ze zdjęciem podczas podróży nie zastępują żadne karty pobytu stałego ani dokumenty świadczące o przynależności do określonej rodziny.
Uszkodzone dokumenty ze zdjęciem lub takie, których data ważności upłynęła, nie są akceptowane. Nie okazanie ważnego dokumentu ze zdjęciem zawierającego dane pokrywające się z danymi na rezerwacji spowoduje odmowę odprawy bez zwrotu kosztów.
Podczas odprawy warto mieć przy sobie także elektroniczne potwierdzenie rezerwacji (wydruk) lub tradycyjny bilet lotniczy.
Uwaga!
Upewnij się, że nazwiska pasażerów na biletach są takie same, jak te, które są wpisane w dokumentach podróży. Upewnij się, że nie ma błędów spowodowanych zmianą stanu cywilnego (nazwiska) lub błędem literowym. -
Czy potrzebny jest paszport?
W celu zastosowania się do przepisów zalecamy pasażerom posiadanie ważnego paszportu (oraz wizy, jeżeli jest konieczna - sprawdĽ gdzie potrzebujesz wizy), podczas podróżowania na wszystkich trasach.
Dokumenty ze zdjęciem, których data ważności upłynęła, nie są akceptowane. Nie okazanie ważnego dokumentu ze zdjęciem zawierającego dane pokrywające się z danymi na rezerwacji spowoduje odmowę odprawy bez zwrotu kosztów.
Odpowiedzialność za posiadanie ważnych dokumentów spełniających wymagania linii lotniczych, urzędu imigracyjnego oraz innych organów administracji państwowej we wszystkich miejscach docelowych podróży spoczywa na pasażerze. Wszelkie koszty wynikające z niedotrzymania tego warunku pokrywa pasażer.
-
Czy potrzebna jest wiza?
Przed zarezerwowaniem przelotu zalecamy kontakt z lokalną ambasadą lub konsulatem odwiedzanego kraju. Odpowiedzialność za posiadanie aktualnych dokumentów spełniających wymagania linii lotniczych, urzędu imigracyjnego oraz innych instytucji rządowych we wszystkich miejscach docelowych podróży spoczywa na pasażerze. Wszelkie wydatki wynikające z niedotrzymania tego warunku pokrywa pasażer.
-
Gdzie mogę uzyskać informację na temat przepisów paszportowych, wizowych i zdrowotnych?
Niektóre kraje wymagają w swoich przepisach wjazdowych posiadanie ważnego paszportu lub wizy. Także przepisy zdrowotne są zróżnicowane. Dlatego przed wyjazdem na urlop prosimy poinformować się o dokładnych przepisach. Informacje w języku polskim można uzyskać w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
-
Czy palenie na pokładzie jest dozwolone?
Palenie na pokładach samolotów w większości linii lotniczych jest niedozwolone. Samoloty są wyposażone w wykrywacze dymu. Nieprzestrzeganie tych przepisów może spowodować wszczęcie postępowania karnego przeciwko pasażerowi oraz złożenie przez linie lotnicze powództwa o zwrot poniesionych kosztów.
-
Bilet do Londynu kosztuje w tej chwili 99 zł. Czy jutro ta cena może ulec zmianie?
W przypadku tanich linii lotniczych cena biletu nie jest stała i zależy od liczby sprzedanych miejsc w samolocie. Cena ta może ulec zmianie w każdej chwili. Generalną zasadą jest: im bliższa data wylotu tym wyższa cena biletu na dany przelot.
-
Zapłaciłam za bilet tanich linii kartą kredytową na stronie www.mastertravel.pl. Kiedy otrzymam bilet?
Jako, że tanie linie lotnicze wystawiają tzw. "bilety elektroniczne", zawierające dane pasażera, szczegóły dotyczące przelotu oraz kod rezerwacji, potwierdzenie rezerwacji zostaje wysłane bezpośrednio po opłaceniu biletu na Twój adres e-mailowy. Z tego powodu niezmiernie ważne jest poprawne wpisanie adresu! Potwierdzenie najlepiej wydrukować do okazania podczas odprawy biletowej na lotnisku. Po przedstawieniu odpowiedniego dokumentu tożsamości oraz kodu rezerwacji, otrzymasz kartę pokładową upoważniającą do wstępu na pokład samolotu.
-
Od czego zależy cena biletu lotniczego?
Cena biletu lotniczego zależy od kilku istotnych czynników. W największy stopniu na cenę biletu ma wpływ: odpowiednio wcześnie dokonana rezerwacja (co oznacza, że im wcześniej dokonamy rezerwacji i wykupu biletu, tym tańszy jest bilet), wybrana linia lotnicza (odbywanie całej podróży korzystając z usług jednego przewoĽnika jest zawsze znacznie tańsze), oraz daty w których nasza podróż będzie się odbywać (np. w okresach okołoświątecznych ceny biletów są zawsze wyższe). Najtańszymi biletami są zazwyczaj bilety kupione w taryfach ekonomicznych, bez prawa zmiany rezerwacji powrotnej i bez możliwości dokonania zwrotu.
-
Jak mogę potwierdzić dokonanie rezerwacji?
Natychmiast po dokonaniu rezerwacji, na podany przez Ciebie adres poczty elektronicznej przesyłany jest dokument potwierdzający dokonanie rezerwacji. W dokumencie tym oprócz numeru rezerwacji zawarte są wszystkie dane dotyczące szczegółów wybranego przelotu.
-
Czy można poprawić błąd w bilecie?
Wszystkie linie lotnicze dopuszczają istnienie do trzech błędów literowych w imionach i nazwiskach pasażerów. Dokonanie jakichkolwiek poprawek w bilecie lotniczym: zmiana imienia, nazwiska pasażera lub miejsca wylotu czy przylotu (o ile zezwala na to zastosowana w bilecie taryfa) wiąże się z dodatkowymi opłatami, których wysokość ustala dana linia lotnicza. Jest to zazwyczaj stała opłata plus ewentualne różnice taryfowe między dniem wykupienia biletu a dniem jego zmiany. Zwracamy szczególną uwagę na poprawne wypełnianie kwestionariusza osobowego, gdyż niejednokrotnie taryfa zastosowana w bilecie lotniczym uniemożliwia jego zwrot bez zastosowania jakichkolwiek potrąceń. Wszelkie informacje na temat opłat związanych ze zmianami na bilecie danej linii lotniczej można znależć w warunkach tej linii "terms and conditions".
-
Czy mogę anulować dokonaną rezerwację?
Jedyną dopuszczalną formą anulowania rezerwacji jest zwrot zakupionego biletu lotniczego, na warunkach określonych przez zastosowaną w bilecie taryfę lotniczą. Jeżeli regulamin danej linii lotniczej nie daje takiej możliwości, niestety bilet przepada. Przed rezerwacją doradzamy o dokładne zapoznanie się z regulaminem danej linii oraz taryfą w której bilet jest rezerwowany.
-
Chciałbym zwrócić zakupiony bilet lotniczy, jak mogę tego dokonać?
Warunki zwrotu biletu określają linie lotnicze. Zwrot zakupionego biletu lotniczego jest możliwy tylko wtedy, gdy zezwala na to zastosowana w bilecie taryfa i tylko wtedy gdy nastąpi przed datą określoną w bilecie, jako data rozpoczęcia podróży. Jeżeli bilet został zakupiony w taryfie zezwalającej na jego zwrot to wówczas jego zwrot wiąże się zawsze z potrąceniem kosztów określonych szczegółowo w taryfie lotniczej. Szczegółowe omówienie procedury zwrotu biletu lotniczego znajdziesz w Warunkach Rezerwacji danej linii lotniczej. Większość tanich linii lotniczych oferuje bilety w taryfie bezzwrotnej, oznacza to, iż rezygnacja z przelotu wiąże się z całkowitą utratą opłaty uiszczonej za bilet lotniczy. Przed rezerwacją doradzamy o dokładne zapoznanie się z regulaminem danej linii oraz taryfą w której bilet jest rezerwowany.
-
Czy jest możliwość dokonania jakichkolwiek zmian w mojej rezerwacji?
Jeśli jakakolwiek zmiana jest możliwa np.: zmiana imienia, nazwiska pasażera lub miejsca wylotu czy przylotu (o ile zezwala na to zastosowana w bilecie taryfa) wiąże się z dodatkowymi opłatami, których wysokość ustala dana linia lotnicza. Jest to zazwyczaj stała opłata plus ewentualne różnice taryfowe między dniem wykupienia biletu a dniem jego zmiany. Zwracamy szczególną uwagę na poprawne wypełnianie kwestionariusza osobowego, gdyż niejednokrotnie taryfa zastosowana w bilecie lotniczym uniemożliwia jego zwrot bez zastosowania jakichkolwiek potrąceń. Wszelkie informacje na temat opłat związanych ze zmianami na bilecie danej linii lotniczej można znaleĽć w warunkach tej linii "terms and conditions". Jeśli zmiana nie jest możliwa, to należy wykupić nowy bilet - w niektórych przypadkach kupno nowego biletu jest bardziej korzystne niż jego zmiana.
-
W podróż udaję się ze swoim zwierzęciem. Czy mogę nabyć dla niego bilet?
Niestety w chwili obecnej nie ma możliwości zakupienia biletu lotniczego dla swojego ulubieńca za pomocą naszej strony. Wiąże się to z odrębną procedurą rezerwacji miejsca w samolocie dla zwierząt. Szczegółowe informacje dotyczące przewozu zwierząt na pokładzie samolotu otrzymasz kontaktując się bezpośrednio z linią lotniczą obsługującą dane połączenie.
-
Czy możliwa jest sama rezerwacja z póĽniejszą opcją wykupu?
Rezerwacja w systemie jest równoznaczna z zakupem biletu tak więc nie ma możliwości dokonania samej rezerwacji.
-
Z jakim wyprzedzeniem czasowym należy dokonać rezerwacji biletu?
Bilet można wykupić najwcześniej rok przed planowaną podróżą. Im wcześniej zostanie wykupiony bilet tym cena podróży będzie niższa. W tanich liniach lotniczych obowiązuje zasada "Kto pierwszy ten lepszy".
-
Czy mogę zarezerwować konkretne miejsce w samolocie już w momencie zakupu biletu?
Niektóre linie lotnicze w trakcie rezerwacji za dodatkową opłatą umożliwiają wybranie pasażerom konkretnego miejsca w samolocie. Przeważnie jednak miejsca w samolocie są zajmowane zgodnie z zasadą "Kto pierwszy ten lepszy". Oznacza to, że im wcześniej Klient wejdzie do samolotu, tym większa szansa, że dostanie wybrane przez siebie miejsce.
Pasażerom wymagającym szczególnej opieki, z uwagi na specjalne przepisy dotyczące wsiadania i samego lotu, zaleca się kontakt z centrum rezerwacji danego przewoĽnika. Liczba miejsc dla takich pasażerów jest ograniczona ze względu na międzynarodowe przepisy bezpieczeństwa.
-
Co zawierają podane w bilecie ceny?
Cena podróży zawiera cenę biletu, opłaty lotniskowe i opłaty za dodatkowe usługi związane z dokonywaniem płatności kartą kredytową. W systemie tanich biletów kwota za bilet obejmuje również opłatę manipulacyjną pokrywaną przez Klienta za korzystanie z systemu udostępnionego na stronie www.mastertravel.pl. Całkowita cena podróży podana jest przed ostatecznym zaakceptowaniem płatności.
-
Czy ceny w systemie zawierają już opłaty manipulacyjne jakie pobiera dany przewoĽnik?
Tak, podane ceny uwzględniają wszystkie opłaty pobierane przez przewoĽnika.
-
Kiedy rozpoczyna się i kończy odprawa?
W zależności od linii lotniczej odprawy zaczynają się około 2h przed planowaną godziną odlotu i kończą się na 30-40 minut przed planowaną godziną odlotu. Pamiętaj, że najbardziej aktualne informacje na ten temat znajdziesz na stronach linii lotniczej, z którą udajesz się w podróż. W trakcie zakupu biletu uważnie zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Przewozu określanymi przez każdą linię lotniczą. Pamiętaj, że czasy odpraw są rygorystycznie przestrzegane ZWŁASZCZA przez tanie linie lotnicze.
-
Ile bagażu mogę zabrać ze sobą w podróż?
Zasady przewozu bagażu określane są przez linie lotnicze w Ogólnych Warunkach Przewozu, których zaakceptowanie przez pasażera jest niezbędnym warunkiem, koniecznym do skorzystania z usług linii. Przed zakupem biletu upewnij się, że znasz i rozumiesz warunki, na jakich będzie odbywała się Twoja podróż. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z przedstawicielem linii lotniczej, z którą zamierzasz podróżować lub z jej telefonicznym centrum obsługi klienta.
-
Jakie przedmioty mogę zabrać na pokład samolotu?
Ze względu na bezpieczeństwo pasażerów, oraz w zgodności z przepisami międzynarodowymi, dotyczącymi bezpieczeństwa w transporcie powietrznym, wprowadzono ograniczenia w rodzaju przedmiotów, których przewożenie dozwolone jest na pokładzie samolotu. Dozwolone jest przewożenie sprzętu elektronicznego (np. laptop, telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 itp.). Używanie telefonu komórkowego na pokładzie samolotu jest ZABRONIONE. Używanie innego sprzętu elektronicznego jest możliwe tylko gdy sygnalizacja "zapiąć pasy" jest wyłączona. Szczegółowych informacji o użytkowaniu sprzętu elektronicznego na pokładzie samolotu udzielają pracownicy personelu pokładowego każdej linii lotniczej. Szczegółowe informacje na ten temat zamieszczane są przez każdą linię lotniczą w Ogólnych Warunkach Przewozu.
-
Co mam zrobić gdy spóĽnię się na samolot?
W zależności od rodzaju biletu, istnieje możliwość zmiany daty wylotu lub zwrotu kosztów biletu. W przypadku tanich linii lotniczych oraz biletów kupionych w taryfach ekonomicznych zwykle bilet przepada. Pamiętaj aby zwrócić szczególną uwagę na warunki zakupu biletu przed ostateczną decyzją o jego zakupie.
-
Podróżuję z dziećmi. Co mogę zabrać na pokład?
Osoby podróżujące z małymi dziećmi mogą zabrać na pokład pokarm w płynie o pojemności powyżej 100 ml. Osoby opiekujące się małymi dziećmi mogą zostać poproszone o spróbowanie pokarmu w obecności pracowników Straży Granicznej. Z uwagi na wspólne bezpieczeństwo i sprawną odprawę prosimy o zabieranie na pokład tylko niezbędnej ilości pokarmu oraz wyjęcie pokarmu w celu kontroli z bagażu podręcznego.
-
Poruszam się na wózku inwalidzkim, jak przejść odprawę i dostać się na pokład?
Pasażerowie poruszający się na wózku inwalidzkim mają zapewnioną asystę podczas całej podróży lotniczej. Na terenie portu asystą zajmuje się firma obsługująca Państwa linię lotniczą. Zalecamy zapoznanie się informacjami poszczególnych linii lotniczych na temat podróży osób niepełnosprawnych oraz zgłoszenie, podczas zakupu biletu, konieczności udzielenia asysty dla pasażera, dla którego kupowany jest bilet.
-
Ile kosztuje nadbagaż?
Wielkość dopłaty uzależniona jest od wewnętrznych przepisów i taryf linii lotniczej, z którą zamierzasz podróżować. Zasady dopłat zawarte są w Ogólnych Warunkach Przewozu, których zaakceptowanie jest warunkiem zakupu biletu.
-
Podróżuję do Wielkiej Brytanii, jakie dokumenty muszę okazać na granicy?
Podróżując do Wielkiej Brytanii lub Irlandii możesz , podobnie jak w przypadku podróży do innych krajów UE, okazać tzw. "nowy" dowód osobisty lub ważny paszport. UWAGA: Upewnij się, że nazwiska pasażerów na biletach są takie same, jak wpisane w dokumentach podróży. Upewnij się, że nie ma błędów spowodowanych zmianą stanu cywilnego (nazwiska) lub błędem literowym.
-
Jaką ilość alkoholu/papierosów mogę przewieĽć przez granicę?
W tym celu zapoznaj się z przepisami celnymi kraju, do którego udajesz się w podróż. SprawdĽ także informacje, znajdujące się w serwisie internetowym Straży Granicznej oraz informacje dla osób wyjeżdżających z kraju i informacje polskich placówek konsularnych za granicą, do których linki znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
-
Jakie formy płatności akceptują tanie linie lotnicze?
Żeby dokonać zakupu biletu taniej linii lotniczej najczęściej potrzebna jest karta kredytowa. W zależności od linii lotniczej akceptowane są różne karty kredytowe, najczęściej Visa i MasterCard. Niektóre linie zaczynają wprowadzać płatność przelewem.
-
Kiedy i gdzie mogę odebrać swój bilet?
Jeżeli wykupiłeś bilet tanich linii wówczas otrzymasz potwierdzenie dokonania rezerwacji na wskazany adres mailowy bądĽ fax. Bilety tych linii istnieją tylko w formie elektronicznej. Nie ma potrzeby ani możliwości ich odbioru.
-
Czy jeżeli wydrukuję sobie rezerwację to będzie napisane jaka linią lecę?
Tak, na każdym potwierdzeniu jest podany przewoĽnik.
-
Czy dzieci mogą podróżować same bez opieki osoby dorosłej? A jeśli nie to czy jest możliwość dopłaty np. za opiekę stewardesy, albo czy rodzice mogą napisać zaświadczenie, że w czasie podróży ktoś będzie sprawował opiekę? Jak to wygląda u tanich przewoĽników?
Jest to indywidualne podejście każdego przewoĽnika. Zachęcamy do zapoznania się z warunkami podróży poszczególnych przewoĽników.
-
Co to znaczy bilet elektroniczny?
Bilet lotniczy elektroniczny (Etix) - bilet lotniczy w formie zapisu elektronicznego w systemie rezerwacyjnym (brak formy papierowej); pasażer otrzymuje jedynie potwierdzenie zakupu biletu lotniczego w formie listu elektronicznego e-mail. W celu odbycia podróży wystarczy podać numer rezerwacji i okazać dokument tożsamości uprawniający do odbycia podróży.
-
Czy turbulencje są niebezpieczne?
Nie ma powodów, aby obawiać się turbulencji. Nawet silne turbulencje są zjawiskiem normalnym, występują na skutek wiania wiatrów i są łatwe do przewidzenia. Wybierając odpowiednią wysokość lotu, można minimalizować ich skutki. Można się spodziewać lekkich lub średnich turbulencji podczas startu oraz podchodzenia do lądowania na niższych wysokościach, w słoneczne popołudnie, ponieważ wtedy słońce nagrzewa powietrze przy ziemi, powietrze unosi się i tworzy tzw. dziury. Prosimy pamiętać: nawet jeśli wydaje się inaczej - samolot nigdy nie spada setek metrów; traci najwyżej tylko kilka metrów wysokości.
-
Jak zwalczyć lęk przed lataniem?
Proszę wypiąć brzuch do przodu, powoli i głęboko wdychać powietrze przez nos, a potem po krótkiej przerwie powoli wypuścić powietrze. Czynność tę należy powtarzać, aż Pan (Pani) poczuje się lepiej.