Menu
59 722 84 23

Informacje o Eurotunelu (Eurotunnel)


Eurotunel (ang. i fr. Eurotunnel, ang. Channel Tunnel) - tunel pod kanałem La Manche o długości ok. 50 km, łączący Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii, wybudowany i obsługiwany przez brytyjsko-francuskie, prywatne konsorcjum Eurotunnel plc. Ruch samochodowy i osobowy przez tunel odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.

Trochę historii
Już od dawna ludzie marzyli o stworzeniu tunelu mogącego połączyć Francję i Wielką Brytanie. Dopiero jednak w 1957 roku została utworzona specjalna grupa zajmująca się projektowaniem tunelu. Spośród kilku projektów wybrany został projekt o nazwie "Eurotunnel", który został opracowany w latach 1972-75. 1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę po stronie angielskiej. Już po trzech latach 1 grudnia 1990 roku uruchomiono pierwsze połączenie kanałem. 6 maja 1994 roku nastąpiło oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę II oraz francuskiego prezydenta François Mitterranda, a po miesiącu odbył się pierwszy przejazd Eurotunnelem.

Jak zbudowany jest Eurotunel
Składa się on z dwóch tuneli kolejowych, oddalonych od siebie o 30 m, oraz jednego tunelu technicznego znajdującego się pośrodku i połączonego z oboma przejściami zlokalizowanymi co każde 375 m. W tych przejściach znajdują się drzwi, normalnie zamknięte w czasie jazdy pociągu przez tunel. Długość każdego z tuneli wynosi 49,4 km, a średnica wewnętrzna 7,3 m (kolejowe) i 4,8 m (techniczny). W celu zapewnienia odpowiedniej wymiany powietrza, a także jego swobodnego przepływu podczas jazdy pociągu, w Eurotunnelu co każde 250 m umieszczono wyrównywacze ciśnienia w kształcie poprzecznych rur zlokalizowanych pomiędzy oboma tunelami szlakowymi z pominięciem technicznego.

Parametry:

  • średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 m.,
  • długość każdej nitki tunelu wynosi 50 km,
  • tunele przebiegają 40 metrów pod dnem kanału La Manche,
  • szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/h,
  • czas przejazdu pociągu z terminalu na terminal 35 minut,
  • turbulencje - brak,
  • składy pociągów Le'Shuttle przeznaczone do obsługi ruchu osobowego między Folkestone i Calais zabierają 120 samochodów osobowych i 12 autokarów,
  • przez tunel przejeżdżają też składy towarowe z tirami oraz pociągi o zmiennym składzie kursujące między Paryżem, Brukselą i Londynem,
  • Niezależnie od warunków pogodowych tunel otwarty jest przez 24 godziny na dobę i przez 52 tygodnie w roku,
  • Odległość tunelu od dna morza wynosi 45 - 75 metrów,
  • Tunel w kanale jest najdłuższym tunelem podmorskim na świecie,
  • Długość tunelu pod wodą wynosi 38 kilometry.